ARCHIEF |
cd-rom MONIEK TOEBOSCH / ARCHIEF 1948 2000
|
|
MONIEK TOEBOSCH / ARCHIEF 1948 2000 CD-Rom (MONIEK TOEBOSCH / ARCHIVE 1948 2000 [CD-ROM]) Concept and editor: Moniek Toebosch Design: de Vet Editing: Rudy J.Luijters, Mayke Nas, de Vet Programming: Shosho + de Vet Publisher: Foundation for Visual Arts, Design and Architecture Distributor: Foundation for Visual Arts, Design and Architecture ISBN: 90-76936-05-6 Salesprice: Hfl. 49,50 Review: Paul Groot Print cover: Rob Stolk, Amsterdam Bookbinder: Winnubst, Zaandam Print cd: AOD, Vianen Order the cd-rom at the Foundation for Visual Arts, Design and Architecture. |
||
jury rapport | Moniek Toebosch (1948, Breda) is beeldend kunstenaar, performer, regisseur en geluidskunstenaar. Vanaf het eind van de jaren zestig initieerde zij talloze projecten op vele terreinen, waarbij vaak anderen betrokken werden. Toebosch realiseert voornamelijk interdisciplinaire, tijdelijke projecten in de openbare ruimte, musea, theaters en via de Nederlandse televisie. Bekendheid bij een groter publiek verwierf zij vooral met het meerjarige project 'Engelen' (1994), een radiozender die de automobilisten op de dijk Enkhuizen-Lelystad trakteerde op Engelenzang. De Commissie Oeuvreprijzen prijst de hoge kwaliteit van Toebosch' uiteenlopende projecten. Ook haar stimulerende persoonlijkheid en het feit dat zij vele (jonge) kunstenaars bij haar projecten betrekt roept waardering op. Haar werk raakt bovendien alle disciplines die binnen de commissie vertegenwoordigd zijn. |
|
Paul Groot 17 nov 2000 |
Jetzt, muss ich dass ganz alleine machen", maar gelukkig zijn er overal en altijd muziek en engelen. I Er zijn drie werken, "performances" heet dat geloof ik, uit Moniek Toebosch' leven die ik de lezer in herinnering wil brengen om deze cd-rom over de eerste halve eeuw van dit extatische leven meteen maar in een kader te plaatsen. Haar werk dat toch al niet onschuldig is ondanks de ogenschijnlijk lichte toon die het bezit, laat in deze drie "performances" wel heel bijzondere boventonen klinken. Nu ja, eigenlijk alles van haar heeft wel iets van geëxalteerdheid. II Extase is niet eens goed genoeg voor het karakter van de tweede favoriete performance die ik werkelijk geëxalteerd zou willen noemen. Het is zondag, 1 juni 1983 en Moniek speelt als La Toebosch in een meerdelige, rechtstreeks op tv uitgezonden serie de gastvrouw en de muze van allerlei talenten die haar lief zijn en daar optreden. Tenslotte zal ze als afsluiting zelf haar jeugddroom realiseren: Wagner zingen, begeleidt door het Omroeporkest, en dat nog wel in Theater Carré in Amsterdam. De 'Liebestod' uit Wagners opera Tristan en Isolde staat op het programma. III Een stem, een houding, en vooral een karakter dat eigenlijk gelijk blijft, van een artistieke voorgeschiedenis in Frans Zwartjes' duistere films tot aan de nu nog lopende "Les douleurs contemporaines" waarin Moniek met een koele helderheid de onverdragelijke zwaarte van het bestaan relativeert. Waarbij ze steeds consequent is gebleven en tot haar genoegen kan constateren dat haar artistieke wortels (die ergens in het pre-modernistische erfgoed, zo ongeveer in de neo-katholieke Umwelt van de componisten Louis Toebosch en Olivier Messiaen liggen), uiterst aktueel zijn. Want haar avant-garde heeft natuurlijk traditionele wortels. Wat ook weer duidelijk wordt in het ontroerende werk waar ze nu mee bezig is. De stemmen die in haar project "Engelen" nog verraderlijk van opzet zijn, zullen in het laatste deel van "Les douleurs contemporaines" naar de essentie teruggaan. Ze zijn nog niet op deze cd-rom te vinden, maar ik kijk nu al uit naar het uiteindelijke werk met het zuchten van een cello vermengd met rouwrituelen. Moniek heeft daarvoor de laatste ademtochten van Maria Rubens als uitgangspunt genomen. IJzingwekkend mooie celloklanken die eens te meer een betekenisvolle structuur aan haar werk geven. |